Masculinity and installation: On Mirna Roldán’s Cuerpos en fuga (Bodies in flight)

Main Article Content

Rodrigo Parrini Roses

Abstract

Artist Mirna Roldán conducted an investigation and produced an installation called “Imaginary Community: bodies in flight,” about the men in her family. On the basis of these materials, I reflect on the link between masculinity and installation. Installation is a way of working with images, but also of thinking about the links between a visual world and a representational world, without combining them. By observing the work of Mirna Roldán, who primarily uses images, I noticed that those ways of inhabiting the world, that male being-there, were inseparable from the spaces, objects and techniques surrounding them. So I think that what was effectively a more or less conscious or explicit juxtaposition (photos, videos, files, texts) reveals a systematic yet implicit cultural assembly, which I try to explore.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Parrini Roses, R. (2017). Masculinity and installation: On Mirna Roldán’s Cuerpos en fuga (Bodies in flight). ebate eminista, 53, 33–52. https://doi.org/10.1016/j.df.2017.01.001
Section
Artículos

References

Austin, J. (1962). How to do things with words. En J. O. Urmson (Ed.), The William James Lectures delivered at Harvard University in 1955. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.

Barthes, R. (1989). La cámara lúcida. Notas sobre la fotografía. México: Siglo XXI.

Butler, J. (2001). El género en disputa: el feminismo y la subversión de la identidad. México: Programa Universitario de Estudios de Género / UNAM.

Butler, J. (2004). Undoing gender. Nueva York y Londres: Routledge.

Derrida, J. (2008 [1967]). De la gramatología. México: Siglo XXI.

Derrida, J. (1998 [1971]). Márgenes de la filosofía. Madrid: Cátedra.

Didi-Huberman, G. (2008). Cuando las imágenes toman posición. El ojo de la historia 1. Madrid: Antonio Machado.

Didi-Huberman, G. (2011). Ante el tiempo. Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Giorgi, G. (2014). Formas comunes. Animalidad, cultura, biopolítica. Buenos Aires: Eterna Cadencia.

Gutiérrez, D. (2015). Experimentar el género filial. En Comunidad imaginaria “Cuerpos en fuga”. Proyecto de Mirna Roldán, junto con Liborio, Wachi, Chatowery y Charlie. México: Ex Teresa Arte Actual, pp. 2–5.

Lispector, C. (2001 [1977]). La hora de la estrella. Madrid: Siruela.

Merleau-Ponty, M. (2010 [1964]). Lo visible y lo invisible. Buenos Aires: Nueva Visión.

Metz, C. (2002 [1968]). Ensayos sobre la significación en el cine (1968–1972), Volumen II. Barcelona: Paidós.

Müller, H. (2009). El hombre es un gran faisán en el mundo. Madrid: Siruela.

Pinel, V. (2004). El montaje. El espacio y el tiempo del film. Barcelona: Paidós.

Real Academia Española (2016). Rastro. En Diccionario de la lengua española. Edición del Tricentenario [consultado 22 mar. 2016]. Disponible en: http://dle.rae.es/?id=VDJ36Uv

Roldán, M. (2012). El Edén de mi madre [consultado 22 mar. 2016]. Disponible en: http://www.pintomiraya.com/redes/archivo-ana-victoria-jimenez/item/56-el-ed%C3%A9n-de-mi-madre.html

Roldán, M. (2014). Teatralidad de la familia [consultado 22 mar. 2016]. Disponible en: https://tallerdeproduccioneloytarcisio.wordpress.com/2014/02/10/ensayo-la-teatralidad-de-la-familia-escrito-por-MirnaRoldán-roldan-alumna-de-la-maestria-en-artes-visuales-orientacion-arte-y-entorno-en-ap-unam/

Roldán, M. (2016). Comunidad imaginaria “Cuerpos en fuga”. Tesis de Maestría en Artes Visuales, orientación Arte y Entorno. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Artes y Diseño, Posgrado en Artes Visuales.

Sloterdijk, P. (2012). Has de cambiar tu vida. Sobre antropotécnica. Valencia: Pre-Textos.

Turner, V. (1988). The ritual process. Structure and anti-structure. Ithaca: Cornell University Press.

Villain, D. (1999). El montaje. Madrid: Cátedra.

Walcott, D. (2000). La voz del crepúsculo. Madrid: Alianza.